Ostegun Santua B 2018-03-29
HOMILIA

Anai-arrebok:
Ostegun Santua ospatzen dugu gaur. Jesusek ikasleekin egindako azken afaria gogoratzen dugu.

Ebanjelioek bi ikuspegi desberdin eman digute afari horretaz; alde batetik, sinoptikoak daude: Mateo, Markos eta Lukas; bestetik, Joan.

Sinoptikoek ogia puskatu eta, ardoarekin batean, ikasleei eman izana gogoratzen digute. Geroago, lehen kristauek Jesusen agur-afaritzat eman zuten afari hori.

Ogia eta ardoa banatzea gauza normala zen juduek ospatu ohi zuten Pazko-afarian: familia-buruak egindako keinua zen. Jesusek edota lehen kristauek beste ezaugarri hau gehitu zioten azken afari honi: Jesusen bizitza osoaren sinbolo izatea. Jesusek bizitza osoan egin zuen bere burua eskaintzea.

Jesus hil, juduen pazko-afarirako bildotsa hiltzen zuten egunean hil zen, hau da, prestaera egunean. Jesusek eta ikasleek azken afari hura bezperako ilunabarrean ospatuko zuten. Ikuspegi honek badu indar berezi bat. Ebanjelioek azpimarratzen dute, Jesusen afari hura beste Pazko bat izan zela. Juduen pazko-bildotsaren ordezko bezala aurkeztu digute Jesus. Jesus da pazko-bildots berria. Juduen pazko-bildotsak ez zuen opari-zentzurik, baizik eta askapenaren seinalea zen: juduek Egiptotik askatu izanaren seinalea. Jakina, Egiptotik askatzea, beste mila askatzetatik bat izan zen; izan ere, Jainkoaren egitekoa munduan ez zen mugatu askapen bakar bat egitera. Ezaugarri hori bera eman diote ebanjelioek pazko-bildots berriari. Jesus askatzaile da. Askapen berriaren seinale da.

Hain zuzen, Joanek ez du aipatzen ogia zatitu eta ardoarekin batean banatu izana. Horren ordez, Jesusek ikasleei oinak garbitu izana aipatzen du. Inork ez zuen imajinatuko horrelakorik. Oinak besteri garbitzea esklaboen lan zen. Baina Jesusek zerbitzari izan dela eta dela agertu nahi izan die / digu. Eta beste horrenbeste egin behar dutela /dugula jarraitzaileek ere.

Beraz, ebanjelioetan, azken afariaz bi ezaugarri ageri dira. Batetik, sinoptikoek Jesus pazko-bildots bezala agertzea. Joanek Jesusen zerbitzari-izaera agertu nahi izan digu oinak garbituz.

Guk geuk, geure mezan, geure eukaristian bi alderdi horiek gertaberritzen ditugu: bere burua ogi-ardotzat eman izana eta oinak garbitu izana. Ez genuke bizi beharko Meza edo Eukaristia erritu huts bezala. Baizik eta konpromiso bezala.

Hermanos y hermanas!

Celebramos hoy la última cena de Jesús con los discípulos: por una parte se da a comer y a beber a sus discípulos – y hoy día a nosotros− bajo la forma de pan y vino; por otra parte, lava los pies a sus discípulos –y hoy a los más pobres a través de otras personas−.

No sabemos si esa última cena, fue cena pascual o no. Eso no tiene tanta importancia. Para nosotros, tiene un aspecto que va más allá que la de la cena pascual de los judíos; ellos degollaban un cordero, para recordar la liberación de Egipto; para nosotros, Jesús es el nuevo cordero de la nueva liberación. La Pascua para nosotros no es ya la pascua judía. Es el nuevo cordero que se nos da a comer. No es liberación de Egipto. Sino que es liberación de toda sujeción, de toda esclavitud… interior como exterior. Liberación significa, poder realizar un esfuerzo para lograrla, con la ayuda del Señor, y siguiendo su ejemplo.

Pero tanto los sinópticos como Juan, nos presentan a Jesús como el servidor. Para los sinópticos, al mostrarnos a Jesús dando su cuerpo y su san sangre, bajo las formas de pan y vino, nos señalan que es así como ha sido toda la vida de Jesús: un darse continuo para nuestra liberación. Y Juan, señalando que ha lavado los pies a sus discípulos, nos indica que se ha hecho servidor nuestro hasta el colmo.

Constatamos que Juan no menciona la fracción del pan, y que en su lugar nos habla del lavar los pies. ¿Por qué lo hace? Es posible, que se diera cuenta que la eucaristía corría el peligro de convertirse en un rito meramente formal, sin consecuencias prácticas. Ante tal peligro, quiso acentuar el carácter de esfuerzo y compromiso que conlleva el celebrar la Eucaristía. En su evangelio, algo más adelante, nos da a conocer lo mismo con otras palabras que van también en la misma líneas: «Os doy un mandamiento nuevo: que os améis los unos a los otros» (Juan 13,34); no dice que amemos a Dios, sino que nos amemos mutuamente.

De todas formas, Juan no menciona la Eucaristia, pero en el capítulo 6 nos dice: «Yo soy el pan que da vida» (Jn 6,35). ¡Qué agradecimiento le debemos por esa vida!

Está claro, en los evangelios, que el comer un trocito de pan material es una señal, que es un sacramento: señal de que quien lo come vive unido a Jesús. Ello implica vivir como vivió Jesús. Si eres Jesús, trata de ser Jesús, como Jesús: Servidor, entregado, dado al bien de los demás.

Dionisio Amundarain